De 21 beste boeken van de 21ste eeuw (het recensieoverzicht van de week van 4 maart 2020)
09 maart 2020Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met aandacht voor de Boekenweek-auteurs, W.G. Sebald en Rodaan Al Galidi, en verder: Matilda Gustavsson, Paul Haenen (Trouw), Maarten Asscher, Drago Jancar, Ta-Nehisi Coates (de Volkskrant), Hugo Brandt Corstius, Jung Chang, Bart Chabot (Het Parool), Jean Genet, Sandro Veronesi (NRC Handelsblad), Daan Roovers, Griet Op de Beeck, Thomas Piketty (Vrij Nederland), de 21 beste boeken van de 21ste eeuw - W.G. Sebald voert de lijst aan met Michel Houellebecq -, Theodor W. Adorno en George Sand (De Groene Amsterdammer).
Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.
'Vroeger was ik altijd bang dat mijn dagboeken gestolen zouden worden. Daarom bewaarde ik ze achter slot en grendel. Toen ik vorig jaar ontdekte dat ze op een andere manier leken te gaan verdwijnen - de inkt begon te vervagen - besloot ik om al die dertig boeken te laten inscannen en er, eindelijk, een selectie van uit te geven.' Paul Haenen over Ik heb bekend in Arjan Vissers 'Tien geboden', onder 'Gij zult niet stelen'.
Voor De Verdieping interviewde Anne-Grietje Franssen Matilda Gustavsson naar aanleiding van Het bolwerk [onze recensie]. 'Zweden kende tijdens de #MeToo-beweging veel slechte journalistiek, met beschuldigingen die nauwelijks waren onderbouwd. Vervolgens betaalden de slachtoffers de prijs; zij werden weggezet als leugenachtig of hysterisch, terwijl het de redacties waren die overhaast hadden gepubliceerd. Dit onderzoek voelde mede daarom als een enorme verantwoordelijkheid. Het naar buiten treden met de getuigenissen raakte aan zoveel levens. Het zou een ramp zijn als de misbruikervaringen als onwaar werden afgedaan omdat een exposé niet waterdicht was. Dus ging ik op zoek naar bewijsmateriaal.'
Rodaan Al Galidi in de rubriek 'Ik heb een droom' ('Ik heb nog nooit een droom waargemaakt. Als je geen dromen waarmaakt, verpest je ze ook niet door ze te om te zetten in realiteit. Mijn dromen blijven wat ze zijn en dat is helemaal niet triest.') en Janita Monna over de nieuwste bundel van Remco Campert, Mijn dood en ik ('inmiddels is de taal schraler geworden, zoals Campert zelf ergens schrijft. De stilte neemt toe, gedichten hebben soms slechts enkele woorden, soms een paar regels').
Gerwin van der Werf pleit voor een nieuw literair elan in het Boekenweekgeschenk, dat sinds dat van Zwagerman kwakkelt: 'Wees niet eenkennig en kies voor (nog) niet doorgebroken schrijvers met een eigen stem, geef ze de opdracht een novelle te schrijven, en niet een "voor elk wat wils" boekje. Sta toe dat het mislukt (dat doet het nu ook, vaak zelfs) of dat het uitmondt in een volkomen bizar, experimenteel stuk proza.' En Rob Schouten beschouwt het oeuvre van W.G. Sebald [fragment Austerlitz], dat nu heruitgegeven wordt: 'Sebalds werk is niet alleen drukkend maar ook indrukwekkend. Althans voor de liefhebbers, want hij is geen schrijver met een groot publiek, daarvoor is zijn werk te excentriek, hij is meer een cultschrijver. [...] Wat is eigenlijk het literaire geheim van dit precieze maar ook sombere en zelfs autistische proza, dat zo afwijkt van al het andere? Ik denk dat het de lezer meesleept in een soort parallelwereld, die je wel herkent maar die toch, ondanks alle exacte historische en topografische feiten, volkomen anders lijkt.'
Jann Ruyters las Vivian Gornicks Een vrouw apart. En de stad [fragment] en Maeve Brennans De breedsprakige dame. 'Brennans minutieuze beschrijvingen bedwelmen ook,' schrijft ze. 'Lees je Gornick en Brennan kort na elkaar dan ben je geneigd daar vooruitgang in te zien: de "odd woman" is in opkomst, de marge verschuift naar het centrum, zoekt het volle licht op.'
En in Tijd: de levenslessen van Vanja van der Leeden (Indorock). 'Voor mijn boek Indorock heb ik geen traditionele Indische familierecepten afgestoft, want die heb ik niet: mijn oma kon niet koken. Voor dat gebrek aan recepten heb ik me lange tijd geschaamd en ik aarzelde in eerste instantie of ik een dergelijk boek zou moeten maken. Omdat ik geen nostalgische blik op de wereld heb en liever vooruitkijk, besloot ik het toch te doen. Daarom heb ik voor dit boek de bron opgezocht.'
Korter: Jakub Malecki, Dido Michielsen [fragment], Robert Walser [fragment], Jonathan Littell [fragment], John Hare.
De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.