Niña Weijers, Ottessa Moshfegh, María Gainza, Michael Wolff (de boekbesprekingen in de week van 4 juni 2019)
08 juni 2019Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften waarin deze week onder meer aandacht voor Niña Weijers, Ottessa Moshfegh, Michael Wolff, María Gainza, en verder: Willem-Jan Otten, Ilja Leonard Pfeijffer, Casey Cep (Trouw), Ahmed Aboutaleb, Hans Achterhuis, Frans de Waal (de Volkskrant), Mahir Guven, Wouter van Reek, George Packer (Het Parool), David Brooks, Andrew Pettegree en Arthur Der Weduwen (NRC), Bret Easton Ellis, Jonathan Coe, de Brusseprijs (De Groene Amsterdammer), en de Detective- en thrillergids van Vrij Nederland, met D.B. John, Tony Schumacher, Mick Herron, Frederick Forsyth, Felix Weber, Nicolien Mizee, Deon Meyer.
Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.
Willem Pekelder sprak Willem-Jan Otten, die voor de Grote Poëzieprijs genomineerd is met Genadeklap; het gesprek gaat over Pinksteren. 'Waarom raakt mij dit zo? Niet zozeer vanwege het spreken in tongen, maar omdat al die verschillende volkeren elkaar opeens kunnen verstaan. Ieder hoort het getuigenis over de Geest in zijn eigen taal. Dat is het onbegrijpelijke van Pinksteren. Dat universele heeft iets verrukkelijks. Dat het er niet toe doet waar je vandaan komt en dat je toch de Geest kan krijgen. Er is geen intakegesprek of examen voor nodig, en je mag je paspoort thuis laten.'
Janita Monna werkte een klein decennium bij het vijftigjarige Poetry International. Ze herinnert zich: 'Zeven dagen lang was er bijna alleen poëzie, dan komt het afscheid en gaat iedereen weer naar zijn eigen land, zijn eigen taal, zijn thuis. Maar niet voordat er cadeaus zijn uitgedeeld, souvenirs van ver, een sjaal uit Egypte, een boek met opdracht uit Ghana, een tas uit Georgië. Of zelfs een paar schoenen. Uit Angola.'
'[Casey] Cep dook in de zaak en komt nu met De moordenaar, de advocaat en de schrijver, een verrassende, ijzersterke combinatie van true crime en biografie,' schrijft Julie Philips over het boek dat de achtergronden van To Kill a Mockingbird onderzoekt. En Wim Boevink las in Ad ten Bosch' De IJssel stroomt feller dan de Amstel [fragment] 'een vermakelijk en vlot geschreven boek, soms gedoopt in enig venijn en met hier en daar een kleine onthulling die misschien nog nuttig is voor biografen', maar vooral: 'Een boek dat boeken lezen doet. Hoeveel mooier kan het zijn.'
Maar het boek van de week is Niña Weijers' Kamers antikamers [fragment]: 'Het zijn complexe, voortvluchtige begrippen en ervaringen die Niña Weijers probeert te vangen. Soms lukt het, soms lukt het niet. [...] Weijers wil iets groots, iets moeilijk grijpbaars: dat alleen al valt in haar boek te prijzen, ze legt een fundamentele menselijke ambitie bloot: de behoefte om zichzelf te begrijpen.'
En in Tijd: Erik Jan Harmens bezocht Ilja Leonard Pfeijffer (Grand Hotel Europa [fragment]) voor de podcast Onverdoofd. Over nuchterheid: 'Veel moeilijker vond ik het psychologische deel. Ik was mijn identiteit kwijt. Het drinken was zo'n deel van mij geworden. Ik wist niet meer hoe ik mezelf moest zijn zonder de drank.' Pfeijffer stelt ook tegenvragen: 'Op een bepaalde manier verbaast het mij dat je mij hierover interviewt, Erik Jan. Het voelt voor mij als iets uit het verleden, ik ben er eerlijk gezegd niet meer mee bezig, met dat niet meer drinken. Terwijl jij nog langer geleden gestopt ben dan ik. Ben je hier nog echt zo mee bezig, zozeer dat je er een serie podcasts aan wil wijden?'
Korter:
- Beeldboek van de week is Kaarten uit het bejaardentehuis, samengesteld door Sonja van Hamel en Robert Muda.
- Elias van der Plicht over Tim Birkhead, De fantastische meneer Willughby [fragment]: 'Wat Birkheads studie meer dan de moeite waard maakt, is dat hij met onverholen enthousiasme laat zien hoe bewonderenswaardig het werk van Willughby was.'
- Joke de Wolf over María Gainza, Zwart licht: 'Hier en daar wat hakkelig, soms wat te uitleggerig. Maar het vertelt wel een verhaal dat nog lang blijft nagonzen, zo herkenbaar en kleurrijk zijn de personages.'
- Sofie Messeman over Jonas Hassen Khemiri, De papaclausule: 'Een lange, herkenbare en grappige aaneenrijging van dagelijkse "kinderavonturen". Kernachtig tekent Khemiri de vader-zoonrelatie.'
- Bas Maliepaard over Sarah Crossan, Toffee: 'Aangrijpende versroman. [...] Ontroerend zijn de heldere momenten, waarop Marla plots vraagt wat er met Allisons wang is gebeurd of waarom ze is weggelopen.'
- In 'Vandaar dit boek' spreekt Marnix Verplancke Luk Van Haute over Japan [fragment]: 'Ik heb te veel boeken gelezen waarin een afstandelijk beeld van de Japanse cultuur en geschiedenis wordt gegeven en die verzanden in algemeenheden en stereotiepen. Zo heb ik het land nooit ervaren en daarom koos ik voor het zuihitsu-genre, een traditionele Japanse essayvorm waarin je dicht bij de persoonlijke ervaring blijft, wars van afgelijnde conclusies. Die zul je dus tevergeefs zoeken in mijn boek.'
De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.