Gerwin van der Werf, James Lovelock en Albert Camus (het recensieoverzicht van de week van 18 maart 2020)
23 maart 2020Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met Albert Camus, Gerwin van der Werf, James Lovelock, Andrés Barba, en verder: Marion Bloem, Hilary Mantel, Laurent Binet (Trouw), Ian McEwan, Klaas Tammes, Nico Keuning, Soseki Natsume (de Volkskrant), Sandro Veronesi, Esther Safran Foer, Martijn Simons, Maeve Brennan (Het Parool), Yoko Tawada, Szczepan Twardoch, Albert Camus (NRC Handelsblad), Daan Borrel (De Groene Amsterdammer).
Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.
In Trouw interviewt Arjan Visser Marion Bloem, van wie nu Indo. Een persoonlijke geschiedenis over identiteit, in de Tien-gebodenvorm. Over jaloezie: 'Wat mijn werk betreft heb ik moeten leren om ambitieus te zijn. Als je graag schrijft, moet je ook publiceren want anders leest niemand het en kun je er niet van leven. [...] De laatste jaren is het stiller geworden. Soms wordt een nieuw boek door critici zelfs volkomen genegeerd, waardoor ik mensen die mij volgen er zélf op moet attenderen dat er weer iets is verschenen. Als ik merk dat andere schrijvers aandacht krijgen voor een onderwerp dat ik al veel eerder uitgebreid heb behandeld, dan steekt jaloezie de kop op. Ik wil dat gevoel niet hebben. Het is lelijk.'
Ook in de Verdieping: Jelle Reumer over Peter Vos' Vogeldagboek ('Wat een ongelooflijke schoonheid.'), en in Letter & Geest een fragment uit Hongerklop, de eetstoorniscorrespondentie tussen dochter en vader Hille en Peter Henk Steenhuis. Maar ook een interview met Lauren Binet, wiens nieuwe boek Beschavingen [onze recensie] nu in de winkel ligt. Tegen Paul van der Steen zegt hij: 'Ik word niet graag slecht voor de gek gehouden. Als je me vertelt over bijvoorbeeld Napoleon, dan wil ik wat horen over de echte Napoleon. Niet het ware verhaal opgeleukt met een paar verzinsels. Tegelijkertijd zie ik de verbeelding graag aan het werk. Echte fictie. Daarom hou ik van what-if..., van alternatieve geschiedenis. Want die wil je niet voor de gek houden. Mijn Beschavingen wil niemand laten geloven dat Indianen echt Europa hebben veroverd. Het werkt alleen als de lezer de echte geschiedenis kent. De schrijver neemt geen loopje met de historie, die speelt ermee.'
Recensies! Janita Monna las Maarten van der Graaff [fragment] ('Van der Graaff zet de poëtische vorm naar zijn hand, zoals hij dat in eerder werk al deed.' En: 'Dit is poëzie die het denken scherpt, hoogst actueel en noodzakelijk.') en Laura van Baars bespreekt parallel de #metoo-boeken van Chanel Miller (Ik heb een naam, 'een mooi, overtuigend memoir over depressie, onmacht en ongelijkheid in het Amerikaanse rechtssysteem') en Kate Elizabeth Russell ('Mijn duistere Vanessa is een vakkundig geschreven, huiveringwekkend boek dat je eigen definitie van romantiek en misbruik steeds op de proef stelt.').
Joris Belgers dan over Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud, Spotify. Hoe een kleine start-up een miljardenindustrie voor altijd veranderde ('een makkelijk te verhapstukken en bij vlagen amusant verhaal over een bedrijf waarover berucht weinig bekend is' - al verdient het verhaal 'eigenlijk een monument van een boek'), en Monica Soeting over het boek van de week: Hilary Mantels The Mirror and the Light. 'De drie delen kenmerken zich door nauwgezet historisch onderzoek, een buitengewoon inlevingsvermogen, een briljante, bijna ragfijne schrijfstijl en veel aandacht voor tastbare details die deze boeken onweerstaanbaar maken,' schrijft ze. En 'The Mirror and the Light is wat dat betreft nog intenser dan de eerste twee delen. We nestelen ons nog dieper in Cromwell, we bekijken de wereld nog meer door zijn ogen.'
Kortere besprekingen van de nieuwe Thomas Verbogt [fragment] (Rob Schouten: '... de stilist van zijn eigen melancholie, hij formuleert in mooie, gevoelige zinnen. Dat alles kan me ook wat té sentimenteel worden, misschien moet je een boek als dit ook niet achter elkaar uitlezen, maar eerder mondjesmaat.'), het anonieme Een vrouw in Berlijn (Annemieke Hendriks: 'Weergaloos.'), Alastair Philip Wiper (Beeldboek van de week), Andrés Barba (Marijke Laurense: 'prachtig proza'), Will Hunt (Paul van der Steen ziet 'geen Bill Brysonachtige gids', maar wel 'aanstekelijke passie voor het onderwerp'), Jeska Verstegen (Bas Maliepaard: 'Jeska's zoektocht is niet uitgesproken spannend, maar maakt juist door de terloopsheid indruk. Verstegen geeft alledaagse scènes, opgeschreven in beeldrijke taal, subtiel lading, op een manier die doet denken aan de laatste boeken van Dolf Verroen.'), Mark Janssen (Maliepaard: 'een simpel, maar sterk idee geestig uitgewerkt') en Hannah van Binsbergen [fragment] (Koen Schouwenburg: 'pathetisch en prekerig').
De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.