Rob van Essen, Trent Dalton, Madeline Miller, Per Petterson, Anna Fifield en F. Bordewijk (de boekbesprekingen in de week van 7 augustus 2019)
12 augustus 2019Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften waarin deze week onder meer aandacht voor Rob van Essen, Lotte Jensen, Karen Blixen, Tom Kristensen (Trouw), Jos de Mul, Anna Fifield, Michael Riemens, Per Petterson (De Volkskrant), Trent Dalton, Robin Robertson, Tim Birkhead, Éric Vuillard (Het Parool), Madeline Miller, David Hepworth, Mark Haddon, Don Winslow (NRC), F. Bordewijk, Maryse Condé, John-Alexander Janssen, Marwin Vos, Wouter Laumans en Marijn Schrijver (De Groene Amsterdammer).
Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.
Libris Literatuurprijswinnaar Rob van Essen (met De goede zoon [fragment | onze recensie | podcast] in Arjan Vissers 'De tien geboden', gebod tien: 'Een schrijver maakt iets waar niemand op zit te wachten en hij is pas tevreden als iedereen zijn boek leest, als er lovende recensies verschijnen, als hij genomineerd wordt en prijzen krijgt. Zo organiseert hij zijn eigen teleurstelling. Jaloezie is nooit ver weg. Toen dat tot me doordrong, heb ik mezelf ernstig toegesproken: je vraagt hier zelf om, dus je moet niet gaan zeuren als er niet aan jouw kinderlijke verlangens wordt voldaan. [...] Succes in mijn werk, succes in de liefde. Ik moet er nog wel een beetje aan wennen, maar tegelijkertijd denk ik: nú wordt het spannend. En ik ben er klaar voor.'
En in de speciale Denemarken-Zomertijd spreekt Harmen van Dijk met Lotte Jensen, de Deense auteur van onder andere Vieren van vrede. Het ontstaan van de Nederlandse identiteit, 1648-1815. 'De Deen in mij begrijpt niet waarom we zo slordig omgaan met ons literair erfgoed. Waarom vinden wij het doodnormaal dat je op de middelbare school de Max Havelaar niet meer hoeft te lezen?' Over haar nationaliteit: 'Ik heb ooit overwogen om Nederlander te worden, toen ik in 1996 was afgestudeerd. Ik ging naar het gemeentehuis, waar de ambtenaar zei dat ik dan eerst een taaltest moest afleggen. Ik antwoordde: "Denkt u dat een doctoraal diploma Nederlands afdoende is?" Hij ging het nakijken, maar dat bleek niet op de lijst erkende diploma’s te staan.” Na dit typisch Nederlandse staaltje bureaucratie liet ze het erbij zitten.'
Laura van Baars ging 'op locatie' met Tom Kristensens Vernieling [fragment] ('Wie de wandeling van Ole Jastrau maakt, loopt dus eigenlijk het pad van een Kopenhaagse bohémien in het interbellum.') en Elke Geurts schrijft over bekende beginzinnen aan de hand van Karen Blixens Out of Africa ('Eigenlijk heb ik weinig met beginzinnen. Oké, er is geen enkel goed literair werk dat aan een goede openingszin ontkomt.'). En Edwin Kreulen portretteert multitalent Jussi Adler-Olsen, van de Carl Mørk-thrillers.
Het laatste shot Denemarken komt van Laura van Baars (over Caroline Albertine Minors Zegeningen [fragment]: 'Ze slaagt erin de verbeelding aan het werk te zetten.'), Vrouwkje Tuinman (over 'hygge' volgens Dorthe Nors (Spiegel spiegel schouder [fragment]), dat is 'zorgvuldig geënsceneerde gezelligheid, is mooi en een beetje gevaarlijk, aldus Nors in een inleiding bij haar verhaal') en Janita Monna (over Alfabet van Inger Christensen, 'zonder meer [een van] de grote Deense schrijvers').
De bijlage besluit met Shira Kellers 'vreemde favorieten' die draaien om de klassieke psycho-analyse, met in de hoofdrol Donald Winnicotts Playing and Reality (daarin 'onderbouwt Winnicott overtuigend waarom momenten van "spel" niet alleen een verrijking, maar een voorwaarde zijn voor een bevredigend leven'), en verder Freud zelf, Anna Freud en Paul Watzlawick.
De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.