Recensie: Je voelt de kou in M.G. Leonards winteravontuur De ijskinderen

30 november 2023 , door Maritza Dubravac
| |

Mijn nieuwe kinderboek van de maand is De ijskinderen van M.G. Leonard (The Ice Children, met illustraties van Penny Neville-Lee, vertaald door Mariëlla Manfré), een spannend en winters avontuur dat perfect is voor de donkere en (hopelijk) koude decembermaand.

Een magische zoektocht

De vijfjarige Finn wordt bevroren gevonden in een stadspark op een voetstuk van ijs. Zijn hart klopt nog, maar niemand kan hem wakker maken. De volwassenen staan voor een mysterie. Bianca, de zus van Finn, vermoedt dat het zilveren boek dat haar broertje uit de bibliotheek heeft geleend wellicht iets te maken heeft met zijn toestand. Terwijl steeds meer kinderen bevriezen, besluit Bianca dat ze iets moet doen. Ze gaat op onderzoek uit en probeert de waarheid te achterhalen om zo haar broertje en alle andere kinderen te redden.

Wanneer Bianca haar broertje en de andere kinderen op het bevroren voetstuk vindt, ziet ze dat er een gedicht is gegraveerd in het ijs:

donk’re dagen worden warm
winter laat zich verjagen.
ijs smelt en wordt weer water
in deze hete dagen.
als seizoenen veranderen
moet er wat worden gedaan.
met harten van kinderen
kan winter blijven bestaan.

Bianca’s zoektocht leidt ons naar vier excentrieke kinderen, een fabriek met een boekbinderij, een magisch zilveren boek dat kinderen laat bevriezen, warme winters die plotseling ijskoud worden en een magisch winterwonderland met pratende dieren waar niets is wat het lijkt.

Het onverklaarbare en een winterwonderland

Leonards schrijfstijl is beeldend, bijna filmisch. Je voelt de kou en de gedetailleerde zwart-witillustraties van Penny Neville-Lee maken het verhaal af. Bianca is de perfecte hoofdpersoon: liefdevol, slim en moedig. In een wereld waarin winters niet meer koud zijn en volwassenen kinderen niet geloven en enkel een logische verklaring willen voor het onverklaarbare, houdt Bianca zich dapper staande.

Waarom er kinderen bevriezen, wat de vreemde kinderen en zilveren boeken er mee te maken hebben en hoe Bianca belandt in een winterwonderland met pratende dieren moet je uiteraard zelf uitvinden door De ijskinderen te kopen en te lezen. Wat ik wel kan zeggen is dat het M.G. Leonard gelukt is om een beeldend, meeslepend en een magisch en avontuurlijk wintersprookje te schrijven voor kinderen vanaf 10 jaar.

Maritza Dubravac is kinderboekenverkoper bij Boekhandel Van Rossum.