Het wonder van de fotosynthese. Over fotografie en essayistiek

22 juni 2021
| | |

Eén foto met een verhalend essay van achthonderd woorden – ter gelegenheid van de verschijning van De meteoriet en het middagdutje, een bundel met vijftig zogeheten fotosyntheses van Maarten Asscher, onderzoekt Spui25 op dinsdag 22 juni (20.00-21.30) de mogelijkheden en de grenzen van dat ongrijpbare literaire genre, de fotosynthese. Dit programma is te volgen via een livestream, kijk mee!

In navolging van onder anderen Roland Barthes, Siegfried Kracauer en Susan Sontag was het in Nederland vooral Rudy Kousbroek, die het genre van de fotosynthese beoefende: een kort essay dat verbinding zoekt met een onalledaagse, raadselachtige of ronduit merkwaardige foto. Kan dat wel, met woorden doordringen in het visuele? Of leidt dat onvermijdelijk tot autobiografisme, en dient de gekozen foto louter als spiegel? Lukt de fotosynthese ooit voor de volle honderd procent? Aan welke eisen moet een foto voldoen om uit te nodigen tot een dergelijke essayistische reflectie? En waarom biedt juist de zwart-witfotografie zo’n rijke bron?

Over de sprekers

Maarten Asscher is schrijver van romans, verhalen en essays. Hij werkte in het boekenvak en in de wereld van het kunstbeleid, en schreef columns voor Vrij Nederland en Het Financieele Dagblad. In 2015 promoveerde hij in Leiden op een proefschrift over de gevangenschap als literaire ervaring.

Margot Dijkgraaf is literatuurcriticus, schrijver, interviewer en curator en schrijft al zo’n dertig jaar over literatuur, voornamelijk voor NRC. Ze publiceerde boeken over Franse en Europese letteren, over Hella S. Haasse en Cees Nooteboom. Haar recentste boek is Met Parijse pen. Literaire omzwervingen (met fotograaf Bart Koetsier, Boom, 2020). In september ontvangt Margot Dijkgraaf de Gouden Ganzenveer.

Meer sprekers worden spoedig bekendgemaakt.

Lees een fragment uit De meteoriet en het middagdutje.

pro-mbooks1 : athenaeum