Recensie: Zintuiglijk en filmisch: de oorlog is niet voorbij in De bewaring

16 april 2024 , door Maritza Dubravac
| | |

De bewaring van Yael van der Wouden is een bijzonder debuut. Als Nederlandstalige lezers hebben we – naar mijn bescheiden mening - geluk dat we dit prachtige boek bijna twee maanden eerder kunnen lezen dan iedereen in het Engelse taalgebied. Er zijn weinig (debuut)romans die me echt omverblazen, maar Yael van der Wouden kreeg het met De bewaring voor elkaar.


  • Lotte Bosch stemt in met Maritza's lof: ‘De bewaring is een meeslepende debuutroman dankzij een zorgvuldig opgebouwd plot met broeierige ontwikkelingen. Van der Wouden bevraagt slachtofferschap, schuld en de mogelijkheid tot echte toenadering. Na dit boek kijk je niet meer hetzelfde naar een peer of een stuk servies.’
  • Lees een fragment uit De bewaring

Een mysterieuze ontdekking

De roman speelt zich af tijdens een hete zomer in het naoorlogse Overijssel, waar de kogelgaten zijn gedicht en de herinneringen aan de Holocaust zo veel mogelijk zijn verstopt. Hoofdpersonage Isabel woont alleen in het huis van haar overleden moeder, waar alles rustig voortkabbelt tot plotseling haar broer Louis met zijn nieuwe vriendin Eva voor de deur staat om bij haar de zomer door te brengen. Eva is de tegenpool van Isabel, waar Isabel van rust houdt en bedeesd en voorzichtig is, houdt Eva van reuring en stampt ze door het huis.

Wanneer er kleine dingen uit het huis beginnen te verdwijnen, laat het idee dat Eva er iets mee te maken kan hebben Isabel niet los. Ze houdt Eva koortsachtig in de gaten totdat ze een mysterieuze ontdekking doet waardoor netjes afgedekte geheimen haar plotseling keihard in het gezicht slaan. Misschien is de oorlog niet helemaal voorbij.

Indrukwekkend en ontroerend

De bewaring is een roman die zowel zintuiglijk als filmisch is geschreven. Je ruikt, proeft, voelt en ziet alles wat Van der Wouden op prachtige wijze omschrijft. Hier draagt de fantastische vertaling van Fannah Palmer en Roos van de Wardt zeker aan bij.

Het is ook een boek dat je opslokt en waarin je verder wilt – of eigenlijk moet - lezen. Het is een indrukwekkend en ontroerend verhaal over menselijkheid, liefde en een collectieve geschiedenis waar we te weinig van weten. Frustrerend, geheimzinnig, romantisch, hoopvol, verdrietig en nog zoveel meer. De bewaring liet me niet meer los en ik gun iedereen een zelfde leeservaring.

Voor iedereen die nog niet overtuigd is (of wel), raad ik aan om Yaels essay over Nederlandse identiteit en Joods-zijn ‘On (Not) Reading Anne Frank’ te lezen, die werd genoemd in The Best American Essays 2018. Het essay is tevens vertaald en hier te lezen.

Maritza Dubravac is boekverkoper bij Boekhandel Van Rossum.

pro-mbooks1 : athenaeum