Recensie: Spanning en betovering in ijzersterk Umbrador

12 maart 2024 , door Elisabeth Stoutjesdijk
| | |

Wat als je schaduw een staart heeft, die kwispelt als ze blij is? Bij Jinna, de hoofdpersoon van Marieke Smithuis’ nieuwe boek Umbrador, wijst de staart naar haar magische talent: ze had al een innige band met haar hond Scharrie, maar nu blijkt ze ook met hem te kunnen praten! Tot haar verwondering blijkt ze vervolgens ook vogels, geiten en poezen te verstaan. Uiteindelijk is het een geweldig aanstekelijk trio - Jinna, Scharrie en kater Filou - dat de strijd aangaat met de tiran Filgus en zijn bondgenoten, die het evenwichtige, betoverende schaduwrijk Umbrador pogen te onderwerpen aan koelbloedige tirannie.

Jinna weet zich vergezeld van de goedige bangerik Scharrie en de vilijne, trotse kater Filou, die precies is zoals je je eigen poes zou voorstellen als je hem/haar de woorden in de mond legt: trots, recht voor z'n raap, zelfingenomen, lichtgeraakt en loyaal.

Het teamwork tussen die drie personages (want dat zijn Scharrie en Filou, personages), hun dialogen, hoe ze elkaar aanvullen met elk hun eigen karakter: het geeft een lichte, humoristische toon aan wat zich ontwikkelt als een bloedstollend avontuur.

Die kracht van de fantasie, dat heerlijk speelse - welk kind heeft niet met een dierenstaart rondgelopen, of kroelend op de grond als een kat? - maakt dat ik er naar uitkijk het lijvige verhaal voor te gaan lezen aan m’n negenjarige, terwijl m’n zevenjarige met een schuin oor zeker zal meegenieten. Ik zou de leeftijdscategorie (vanaf 10 jaar) met een korreltje zout nemen: Umbrador heeft iets universeels, eigen aan een sprookje. Het avontuurlijke en fantastische zuigt elk kind mee en de spanningsboog is hoog, zelfs voor mij. De schitterende zwart-witte - schaduwrijke - illustraties van Jeska Verstegen onderstrepen het naderende onheil.

Ja, Umbrador is een betoverend sprookje. Een spannend avontuur met een ijzersterk verhaal over goed en fout, vertrouwen en verraad, vriendschap en geloven in jezelf. En een coming-of-age verhaal van een meisje dat zich leert ontwikkelen van mensenkind tot volbloed schaduwwezen, haar onschuld gaandeweg verliest en op zichzelf leert vertrouwen.

Elisabeth Stoutjesdijk is boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel Spui, onder andere op de kinderboekenafdeling.