Recensie: Relevant en praktisch: Ingrid Robeyns' prikkelende Limitarisme is mijn boek van de maand

22 januari 2024 , door Wietse de Jonge
| | |

Een keer geen historisch Boek van de Maand, maar een boek dat juist politiek, economisch en filosofisch van aard is: Limitarisme. Pleidooi tegen extreme rijkdom. In Limitarisme houdt Ingrid Robeyns – hoogleraar Ethiek van Instituties aan het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht – een vlammend betoog voor grenzen aan extreme rijkdom. De kracht van Robeyns’ pleidooi is dat ze filosofische vragen opwerpt die onze samenleving een spiegel voorhoudt over onze kennis en de ethiek van welvaart, maar ook een concreet advies geeft over hoe limitarisme als regulatief ideaal te realiseren is.

Dat Limitarisme genomineerd is voor de Socratesbeker en origineel verschijnt in het Engels bij uitgeverij Penguin wijst op de relevantie en praktische inslag van Robeyns’ boek. Alleszins een ‘communistisch’ relaas voor de gelijkschakeling van rijkdom laat de auteur aan de hand van recent onderzoek (onder andere van Thomas Piketty) zien waarom vermogensconcentratie slecht is voor de democratie en het welzijn van de planeet. Aan de hand van prikkelende vragen en concrete stellingen zoals: ‘Hoeveel is te veel?’ en: ‘Ook de rijken zullen hiervan profiteren’ neemt Robeyns de lezer mee in een rijke en uitdagende denkoefening om minder ongelijkheid, en dus meer maatschappelijke rechtvaardigheid, als gemeenschappelijk project te beschouwen.

Wietse de Jonge is boekverkoper Geschiedenis, politiek en economie bij Athenaeum Boekhandel Spui. Hij beheert ook de categoriepagina Geschiedenis en schrijft de geschiedenisnieuwsbrief.