Recensie: Laat je overspoelen in Eva Meijers rampscenario Zee Nu

17 maart 2022 , door Remon den Ouden
| |

Wat begint als een speelse satire, waarin de crisisstrategieën en communicatiekeuzes van de afgelopen twee jaar worden bespot, vloeit onvermijdelijk over in een rampscenario. Eva Meijer schetst in haar nieuwe roman Zee nu zonder overdrijving of sentiment het fantastische beeld van een Nederland dat in korte tijd overspoeld wordt, met veel gevoel voor de levendigheid van die gebeurtenis. Ze vermengt elementen van de coronacrisis met de dreiging van een stijgende zeespiegel, en het is een verademing om je te laten meevoeren in een catastrofe die slechts fictief en eindig is. Want Meijers perspectief, vanuit de nu eens kolkende en dan weer verstillende watermassa is bijna poëtisch, en het traumatische scenario raakt ingebed in een lichtvoetig tempo dat de lezer meevoert, overspoelt en op de rotsen neerslaat.

Dat suggereert Meijer zelf ook:

’Wilg schreef. Het iets en het niets lijken duidelijk van elkaar gescheiden. Alles wat je ziet is iets, de tijd is iets, je bent zelf iets. De wereld zit er vol mee. Het niets is de leegte, de afwezigheid van de doden die nu onder water hun liedjes zingen, dat wat niet gebeurde en niet meer zal gebeuren. Maar iets en niets zijn meestal in elkaar gewikkeld. Zelf behoor je ook toe aan het niets. Daar kun je je tegen verzetten. Maar je kunt het ook toelaten, door je heen laten stromen als het zeewater door de baleinen van walvissen.‘

Lees ook de eerste pagina’s van de roman op Athenaeum.nl, en kom naar het openbare interview in de Boekenweek 11 april. En lees fragmenten uit Eva Meijers De nieuwe rivier en uit De grenzen van mijn taal, we bespraken haar non-fictie: VuurduinDe soldaat is een dolfijn en Dierentalen, we publiceerden voor uit Het vogelhuis en we interviewden haar: 'Zelf denken is altijd belangrijk - niet alleen politiek maar ook existentieel.' Later sprak zij de laudatio voor Ali Smith uit tijdens haar bezoek aan Amsterdam, en richtte ze de Boekenweeketalage in. Meijers boeken werden eerder voor grote literaire prijzen genomineerd en de Socratesbeker; ze won de Halewijnprijs voor haar oeuvre en de Hypatiaprijs.

Remon den Ouden is boekverkoper bij Boekhandel Van Rossum.