Recensie: De traagheid van een keukentafel

11 juni 2019 , door Dorien van der Poll
| |

Van het vellen van een boom tot aan het in de olie zetten van de tafel: het hele proces van het maken van een tafel wordt beschreven in het bijzonder mooi uitgegeven boek The Table Maker van Joel Bird. Het boek is meer dan een handleiding over hoe je zelf een houten tafel kunt maken: het is ook een lofzang op de schoonheid van hout. Hij laat je het hout zien, terwijl hij van een zieke es een keukentafel maakt - met behoud van de vlek die de schimmel achterliet.

Wat duidelijk wordt als je dit boek leest is dat het op ambachtelijke wijze maken van een tafel geen haastklus kan zijn. Het werken met een natuurproduct als hout dwingt je tot het loslaten van het tempo waar de moderne mens in onze 24-uurs economie aan overgeleverd is. De verschillende fases van het maken van het onderstel en het blad en tot slot het afwerken van de tafel nemen allemaal tijd in beslag en dwingen je tot kalmte en rust. Zo wordt het ook een meditatieve bezigheid. Bird legt dan ook constant verbanden met denkers uit de geschiedenis als Plato, William James, William Morris, John Ruskin & Spinoza. Het boek is veel meer dan een handleiding van hoe je een tafel maakt.

Met alle mindfulnesscursussen kun je dan ook al tijdens het lezen van dit boek onmiddellijk stoppen: maak je eigen tafel en je wordt niet alleen kalm, je hebt aan het einde ook nog een prachtproduct dat het centrum vormt van het gezinsleven: een tafel waaraan gegeten wordt, huiswerk gemaakt kan worden, avonden geboomd kan worden met vrienden (pun intended).

Dorien van der Poll is winkelchef van Athenaeum Boekhandel & Nieuwscentrum. Ze doet een opleiding tot meubelmaker.