Recensie: In een dag tijd kan veel gebeuren

10 juli 2017 , door Ava Dubbelboer
| | |

In het adembenemende De zon is ook een ster beschrijft Nicola Yoon de lotgevallen van Natasha en Daniel, twee jonge mensen die in een tijdspanne van twaalf uur hun oude leven beëindigen en hun nieuwe beginnen. Het lot is daarbij allesbepalend. De Koreaans-Amerikaanse Daniel schrijft het liefst de hele dag gedichten. De verstandige en rationele Natasha, die al jaren ongedocumenteerd met haar Jamaicaanse familie in New York woont, staat op het punt gedeporteerd te worden. Deze twee jongeren komen erachter wat liefde op het eerste gezicht is - of eigenlijk op het tweede gezicht.

Het Lot tussen Daniel en Natasha

In New York City wonen 8,5 miljoen mensen. Ze nemen elke dag honderden beslissingen: 'Ga ik hier rechtsaf of verderop? Zal ik nog snel een boodschap doen of over een uur?' De dag van Daniel neemt een onverwachte wending als de bestuurder van de metro waarin hij reist besluit de metro te stoppen en iedereen aan te sporen om God te zoeken naar aanleiding van een televisieshow de avond ervoor die hem het licht deed zien.

Terwijl Daniel over straat loopt houdt hij zijn ogen open voor een teken van het Lot. Dan ziet hij Natasha. Ze staat midden op de drukke straat, stil, met gesloten ogen Ze heeft een afro en een roze koptelefoon en luistert naar rock-'n-roll. Daniel weet meteen dat zij elkaar vandaag moeten ontmoeten. Hij spreekt haar aan en dan blijkt dat zij daar heel anders over denkt. Het Lot is volgens Natasha iets voor mensen die niks begrijpen van wetenschap en feiten. Volgens haar is alles te verklaren, heeft alles wat gebeurt een volstrekt logische reden. Ze begrijpt alleen niet zo goed waarom er uitgerekend op haar laatste dag voordat ze naar Jamaica wordt teruggestuurd zoveel 'toevallige' dingen gebeuren. Het verhaal van de De zon is ook een ster maakt van de Natasha's onder ons een Daniel.

Vlot en rijk aan thema's

Het boek is vanuit verschillende perspectieven in ultrakorte hoofdstukken geschreven, en beslaat slechts twaalf uur. Yoon heeft een onderhoudend, vlot verhaal geschreven en Esther Ottens heeft dit in vloeiend Nederlands vertaald. Dit alles zorgt ervoor dat je het boek in een mum van tijd uit hebt. Jammer is dat de vaart ervoor zorgt dat niet alles even goed tot je doordringt. Het verhaal verdient het om aandachtig gelezen te worden. Er zitten veel goede quotes in waar je iets langer bij stil zou moeten staan, maar omdat het zo'n pakkend boek is, is de drang om verder te lezen groter.

De zon is ook een ster zit vol met logica en mysterie over het universum, de liefde en het lot. Ook komen thema's als racisme, oneerlijkheid, verwachtingen van ouders, religie, natuurkunde en kunst aan bod. Nicola schrijft - overigens uit eigen ervaring - hoe het is om je niet thuis te voelen in het land waar je grootgebracht maar niet geboren bent. Ze legt uit hoe de druk die geïmmigreerde ouders hun kinderen opleggen vaak voortkomt uit hun wens dat deze meer succes in het leven zullen hebben dan zijzelf. Om de schrijfstijl van Yoon te bevatten hoef je geen literatuurwetenschap gestudeerd te hebben, juist door haar begrijpelijke taal is het een onderhoudend boek met voldoende diepgang.

Leuk, interessant en mooi

Als lezer moet je wel ergens geloven dat er in twaalf uur tijd een grote liefde kan opbloeien tussen twee mensen, maar toch is De zon is ook een ster ook een leuk boek voor mensen die daar niet voor gaan. Simpelweg omdat er ook veel andere onderwerpen aan bod komen die de moeite waard zijn. Dus: perfect voor slimme mensen met een romantische instelling. Ook maakt het nadenken over hoe toeval en het lot je leven bepalen en hoe andere mensen in je omgeving daarop inwerken met hun lotsbestemmingen het verhaal voor iedere weldenkende geest interessant. Nog korter: Nicola Yoon heeft een mooi boek geschreven.

Selma Ava Dubbelboer is 15 jaar oud en zit in de derde van het 4e gymnasium. Ze wil later in Hong Kong studeren, daarna in New York wonen en verder gewoon doen wat ze leuk vindt.