Recensie: Vijftig boeken: Ragtime (1975)

11 juli 2016 , door Martin Smit
| | |

New York in het eerste decennium van de 20e eeuw. De lotgevallen van een familie met geld en een sociologie van een stad, van een land aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Voor het jaar 1975 in Vijftig jaar Athenaeum, vijftig boeken kozen we Ragtime, een historische roman van E.L Doctorow. Het is een favoriet van onze collega Martin Smit - hij beveelt aan.

Wat hebben Sigmund Freud, de anarchiste Emma Goldman, de beroemde architect Stanford White, ontsnappingskunstenaar Houdini, de gestoorde rijkeluiszoon Harry Thaw, autofabrikant Henry Ford en de excentrieke financier en verzamelaar J.P. Morgan gemeen? In het Amerika van voor de Eerste Wereldoorlog zijn ze stuk voor stuk een essentiële schakel in een tragisch verhaal over discriminatie, rassenhaat, vooringenomenheid en de scheiding tussen arm en rijk. Zwarte ragtimepianist weet het hem aangedane onrecht op vasthoudende manier te bevechten, ook al betaalt hij daarvoor de ultieme prijs. Metafoor voor de in de jaren zestig nog immer voortdurende segregatie en voor het verzet daartegen.

Doctorow hoeft, zonder één enkele dialoog, maar weinig uit te leggen. Het verhaal vertelt zichzelf. Onnavolgbaar meeslepend en verrassend. Prachtig tijdsbeeld.

'I want the infamous Fire Chief of the Volunteers turned over to my justice, the letter said. I want my automobile returned to me in its original condition. If these conditions are not met I will continue to kill fireman and burn firehouses until they are. I will destroy the entire city if need be.'

Deze zomer krijgt u 20% korting op een selectie van vijftig grote boeken - voor elk jaar van ons bestaan één. De aanbevelingen door Athenaeumcollega's zullen terug te vinden zijn onder de tag 'vijftig boeken'.