Recensie: Feestje voor de handwerkhobbyist

30 november 2015 , door Sara Spoelstra
| |

Wij hebben handen. Op de een of andere manier heeft de industriële revolutie ons dit besef ontnomen. Mede door de economische crisis, maar ook door de opkomst van nieuwe ‘digitale ambachten’ als printen in 3D, hebben wij ons eigen scheppingsvermogen recentelijk herontdekt. Breien, haken en vergeten hippy crafts als macramé, ‘quilling’ en zelf kaarsen maken zijn sinds een paar jaar weer helemaal hip ‘n’ happening. Het Amerikaanse Craft Wisdom & Know-How ondersteunt dit fenomeen met alles, maar dan ook echt álles wat je moet weten ‘to stitch, sculpt, bead and build’. Door sara spoelstra.

Craft Wisdom & Know-How is een feestje voor elke handwerkhobbyist. De 462 pagina’s van dun krantenpapier (en -formaat) staan van onder tot boven boordevol stapsgewijze instructies en tips voor zowel beginnende als gevorderde knutselaars. Het boek is ingedeeld op type craft – ‘sewing and knitting’, ‘glasswork’, ‘jewelry making’ en ‘furniture making’ zijn een paar voorbeelden – en bevat honderden zwart-wit-illustraties. En of je nu een zijden kunstbloem of een vogelhuisje wilt maken, alle informatie is ‘tried, trusted and true’ want: afkomstig van de meest bekwame ambachtslieden ter wereld.

Craft Wisdom & Know-How is het vijfde boek in de fraaie Wisdom and Know-How serie van Black Dog & Leventhal waarin steeds naar volledigheid wordt gestreefd rond een bepaald doe-het-zelf-thema. Voor de Craft-editie werd geput uit de tientallen publicaties van Lark Crafts, marktleider in het uitgeven van craftboeken. Lark Arts is onlosmakelijk verbonden met het Amerikaanse Asheville, North Carolina – naar verluid een typisch postindustrieel stadje: klein, vriendelijk en vegetarisch. Een ‘New Age Mekka’ waar de geweldloze flowerpowerfilosofie uit de jaren zestig en zeventig nog altijd voelbaar aanwezig is. Dat hangt in grote mate samen met de flinke arts & crafts-gemeenschap die er sinds jaar en dag atelier houdt in oude pakhuizen en fabrieken. Het verbaast dan ook niet dat er iets van Ashevilles hippiecultuur terug te vinden is in Craft Wisdom & Know-How. Zo is recycling een terugkerend advies. Aangeraden wordt om oude truien te hergebruiken voor viltprojecten en om voor sloophout te kiezen bij het maken van een nieuw kastje.

Eigen originaliteit wordt in elk hoofdstuk sterk aangemoedigd: ‘Experiment to achieve the look and result you desire. […] Knitting is not a science.’ En ook belangrijk: ‘Take “should” out of your vocabulary!’ De afwezigheid van kleur in de illustraties versterkt dit gegeven: zij dienen enkel als instructies, niet als voorbeelden. Ondanks de bloedserieuze instructies is de aanspreekvorm vrolijk en erg Amerikaans. Zinnen als ‘hot glue is a best designers friend’, en ‘this pillow will cheer you up in the morning’ komen veel voor. Het hoofdstuk waarin een introductie op de naaimachine wordt gegeven, richt zich duidelijk op een vrouwelijk publiek: ‘it’s the tool that will free you from skirt envy’.

Het zijn dit soort joligheden die de instructies soms iets tuttigs geven. Een handicap is bovendien dat het boek zich op een wel erg breed publiek richt. Want anders dan misschien in Asheville, zijn mensen die hun eigen sjaals breien, niet per se dezelfde mensen die in hun vrije tijd een fietsenrek in elkaar timmeren, kerstversiering maken van polymeerklei of glas-in-lood ramen solderen. Niettemin is Craft Wisdom & Know-How een aansprekend boek voor de zelfbewuste consument die alledaagse dingen het liefst zelf maakt.

Sara Spoelstra (1983) is journalist en cultuurwetenschapper.