Recensie: Een jonge Arthur Conan Doyle: Het onwaarschijnlijke verhaal van Baskerville is echt een goed jeugdboek

27 februari 2024
| |

Wie kent de verhalen van Sherlock Holmes niet, over de detective die met zijn scherpe observatievermogen en intelligentie de meest onmogelijke zaken oplost. Mocht je de boeken geschreven door (sir) Arthur Conan Doyle niet gelezen hebben, dan heb je ongetwijfeld wel een film of tv-serie gebaseerd of de klassiekers gezien. Ik moet bekennen dat ik tot op heden nog niets van Arthur Conan Doyle heb gelezen, dat wat ik weet over hem en zijn boeken komen voornamelijk van de lessen literatuurgeschiedenis die ik lang geleden op de universiteit volgde. Gelukkig is er nu Het onwaarschijnlijke verhaal van Baskerville (11+), het eerste deel in een serie van Ali Standish.

Fictie op de basis van de schepper van Holmes

In Standish' boek, deel één van The Improbable Tales of Baskerville Hall, in de vertaling van Johanna Rijnbergen, volgen we de avonturen van een jonge Arthur Conan Doyle op Baskerville Hall, een geheime school voor superslimme kinderen. Hoewel het een gefictionaliseerd verhaal is, heeft Standish duidelijk haar onderzoek gedaan en elementen uit Doyles leven en literatuur in Baskerville verwerkt. Zo groeit de jonge Arthur op in een arm gezin in Schotland met een vader die iets te vaak naar de fles grijpt, ontmoeten we personages zoals Moriarty en professor Challenger en gaat Arthur naar Baskerville Hall. Achterin het boek vinden we foto’s van Doyle en een biografie.

Wanneer Arthur met zijn scherpe observatievermogen een baby redt, wordt hij opgemerkt door een professor op Baskerville Hall. Hij ontvangt een welkomstbrief en wordt vervolgens met een gigantisch luchtschip opgehaald om van Schotland naar Engeland te reizen. Eenmaal op Baskerville Hall begint het grote avontuur. Arthur krijgt les van de allerslimste wetenschappers, sluit vriendschappen en uiteraard gebeuren er ook vreemde en gevaarlijke dingen die opgelost moeten worden.

Schrijfplezier en een heerlijke school

Wat ben ik blij dat Standish dit boek heeft geschreven. Het is een verhaal dat je volledig opslokt en me het gevoel geeft dat ik wil hebben bij een goed jeugdboek. Dit heeft onder andere te maken met de beeldende schrijfstijl en het schrijfplezier dat van de pagina’s afspat. Baskerville Hall is een plek waar je zelf op had willen zitten - hetzelfde gevoel dat ik vroeg had met Zweinstein. De vriendschap die Arthur heeft met de kleurrijke personages Jimmie, Irene, Pocket en Grover (die gefascineerd is door grafstenen en graag overlijdensberichten schrijft) draagt hier zeker aan bij.

Het geheim van Baskerville Hall is een zeer geslaagd eerste deel van de serie. Vrolijk, kleurrijk en spannend, perfect voor lezers die zich graag verliezen in mysteries en fantasierijke verhalen. Ik kijk nu al reikhalzend uit naar deel twee. In de tussentijd zal ik eindelijk beginnen aan Sherlock Holmes.

Maritza Dubravac is kinderboekenverkoper bij Boekhandel Van Rossum. Ze beheert de categoriepagina Kinderboeken en verstuurt regelmatig de kinderboekennieuwsbrief.