Recensie: Monique Doppert - Amsterdam: de roze geschiedenis | 'Een belangrijk boek'

03 augustus 2023 , door Wietse de Jonge
| | |

Amsterdam: de roze geschiedenis is een belangrijk boek omdat het laat zien dat de vrijheid en tolerantie waar Amsterdam bekend om staat relatief nieuw is. Honderd jaar geleden had niemand kunnen denken dat Amsterdam ooit zou uitgroeien tot Gay Capital of the World.

Monique Doppert vertelt de geschiedenis van de stad Amsterdam en haar omgang met homoseksuele inwoners. In de 18e en 19e eeuw werd ‘gesodemieter’ en ‘lollepoten’ verafschuwd door de bevolking. Daarom ontmoette de queergemeenschap elkaar heimelijk onder bruggen of bij ‘krullen’ (publieke toiletten). Ook werd er ‘gekruyst’ (zoals zeilschepen zigzaggend tegen de wind in kruisen) bij het stadhuis, het huidige Paleis op de Dam en bij het rosarium in het Vondelpark.

De gemeente Amsterdam wees homoseksualiteit lang af, maar dankzij talloze dappere mensen zoals Maaike Meier (één van de oprichters van Paarse September), Benno Premsela (voorzitter van het COC), Andreas Burnier (invloedrijk intellectueel), Jacob Anton Schorer (oprichter van het NWHK) en vele anderen ontstond er steeds meer ruimte. Tegenwoordig steunt en beschermt de gemeente juist haar queergemeenschap.

Dit verhaal vertelt Monique Doppert aan de hand van rijke anekdotes en historische documentatie. Ook besteedt ze aandacht aan de bloei van de roze subcultuur, en de verweving met de rest van het publieke leven in Amsterdam. Cafés zoals 't Mandje, Het Schaartje, Bob’s Bodega en Populair komen aan bod, net als vrouwenboekhandel Xantippe en tijdschriften als Levensrecht, Lover en Lust & Gratie. En natuurlijk ook het ontstaan van de leerscene, de populariteit van de Pride, de openstelling van het huwelijk in 2001… En dat zijn maar enkele voorbeelden uit de roze geschiedenis van Amsterdam die Doppert met zorg heeft uitgediept en beschreven.

Lees op onze website een fragment uit Amsterdam: de roze geschiedenis van Monique Doppert.

Wietse de Jonge is boekverkoper geschiedenis bij Athenaeum Boekhandel in Amsterdam. Zijn leestips vind je op onze pagina geschiedenisboeken.