Recensie: Alles smaakt zoals ik het mij herinner: over Chin.Ind.Rest. kookboek

02 mei 2023 , door Maartje Kouwenberg
| | | | |

‘Nasi Goreng, Bami, Saté…’ Deze drie gerechten zijn de opening van het liedje ‘De Chinees doet veel meer met vlees’ van de Butlers uit 1969. Het is een liedje met een refrein dat moeilijk je hersens verlaat. Toen ik het net uitgekomen Chin.Ind.Rest. kookboek, van Danny Lee, Ka Fai Lee, Sun Li & Yan Ting Yuen in mijn handen kreeg, zat het liedje dan ook weer meteen in mijn hoofd. En je kookt jezelf mee terug in je jeugd.

De Grote Loempia van mijn jeugd

‘Neem ook nog een loempia mee’ is de tweede zin van het lied. Deze vier gerechten zijn zo met mijn jeugd verweven. Eigenlijk zijn ze even bekend als het patatje met. De vraag ‘Met nasi of bami?’, werd altijd gesteld bij het plaatsen van de bestelling. Wij namen altijd nasi. En een sateetje natuurlijk maar meer nog dan deze twee gerechten was de Grote Loempia het succesnummer. Zo heel af en toe werd ik erop uitgestuurd om bij de Chinees in het grote winkelcentrum drie Grote Loempia’s te halen.

Eerst liep je langs de ingang van het restaurant met de rode lampions. Daar zat nooit iemand. Ik moest bij de tweede deur zijn. Dan kwam ik in een kleine wachtkamer met achterin een balie. Daar stond een mevrouw aan wie je de bestelling doorgaf. Je betaalde en dan kreeg je een nummertje. Je ging zitten op een van de banken tegen de muur. Samen met al die andere mensen wachtte je rustig op je bestelling. Nummer 56! Ja dat was ik. Het luikje achter de balie ging open. Nog net zag je een klein stukje van de keuken. Twee armen schoven de witte plastic bak met de loempia’s naar buiten. Papier eromheen en dan in een wit plastic tasje.
Thuis was de loempia vaak veel te groot voor de kleine kinderbuik. Dan schoof je de vulling eruit en at je de heerlijke gefrituurde korst op.

In het kookboek komen alle klassiekers voorbij: Chinese tomatensoep, Haaievinnensoep (vonden we heel spannend want er was een haai voor gevangen!) Babi Pangang, Foe Yong Hai en ja hoor daar heb je hem, de Grote Loempia! Flashbacks naar mijn jonge ik. Dit wilde ik maken!

Echt de smaak van vroeger

Tot mijn grote verbazing is het beslag van de loempia eigenlijk hetzelfde als pannenkoekenbeslag maar dan dunner. De vulling bestaat uit taugé, prei en reepjes wortel, geblancheerd. Dan kleine blokjes gekookte kip en wat eierreepjes. Beetje sesamolie, peper en zout. Dat is het hele mysterie van de exotische loempia. Bakken in een laag olie. En ja! Het smaakt dus echt naar vroeger. Ik eet hem nu helemaal op. Sterker, ik eet er twee! Heerlijk.

En zo is het met al die recepten uit het boek die ik gemaakt heb. Alles smaakt zoals ik het mij herinner. Dat geeft een enorme kick. Naast de recepten zijn ook de verhalen van de mensen  die achter het luik en in het restaurant werken ontzettend leuk om te lezen.

Een aanrader dit boek!

En dan nu het hele liedje:

Refrein: