Recensie: Kaal en nietsontziend en troostrijk

05 december 2020 , door Ilja Velthuis
| |

Afhankelijkheid, het derde deel van de Kopenhagen-trilogie van Tove Ditlevsen, liet mij ademloos achter. Wat een geschenk dat Das Mag deze geweldige schrijver eindelijk in het Nederlands (van Lammie Post-Oostenbrink) uitgeeft. Haar werk is kaal en nietsontziend en tegelijkertijd zó troostrijk. Haar boeken verdienen een groot publiek, en ik zal ze bij Athenaeum Boekhandel Haarlem dan ook aan iedereen aanraden!

N.B. We publiceerden voor uit Kindertijd.

‘Ik besef steeds beter dat het enige waar ik echt goed in ben, het enige waar ik me met hart en ziel mee bezig wil houden het creëren van zinnen is, het in een bepaalde volgorde van woorden zetten of het schrijven van eenvoudige, vierregelige gedichten. Om dat te kunnen moet ik mensen op een uitzonderlijke manier observeren, ongeveer alsof ik ze wil archiveren voor later gebruik. Om dat te kunnen moet ik op een bepaalde manier boeken lezen, want ik zuig met al mijn poriën alles op wat ik zou kunnen gebruiken, als het niet nu is dan op een later moment. Om dat te kunnen moet ik niet met te veel mensen omgaan, niet te veel uitgaan en sterkedrank drinken, want dan kan ik de dag erop niet werken.’

Voor wie Tove Ditlevsen nog niet kent: ze werd in 1917 onder armoedige omstandigheden in Kopenhagen geboren, en wist zich ondanks haar schrale achtergrond te ontwikkelen tot een groot schrijver. Al op zeer jonge leeftijd bracht zij haar eerste dichtbundel uit en ze groeide uit tot een beroemdheid in eigen land. Helaas lukte het haar niet vaste grond onder de voeten te krijgen; ze bleef haar hele leven zoeken naar geborgenheid, maar was niet in staat een bestendige relatie aan te gaan. Wat daarbij ook niet hielp was dat ze al snel een hardnekkige verslaving aan verdovende middelen ontwikkelde. Op 58-jarige leeftijd overleed ze door zelfmoord. Haar boeken zijn evenwel nog springlevende getuigenissen van een groot literair talent.

Ilja Velthuis is boekverkoper bij Athenaeum Haarlem.