Recensie: Heel goed kijken maar het Rijksmuseumvoorleesboek

03 juni 2020 , door Daan Stoffelsen
|

Hoera! Het Rijksmuseum is weer open! En de museumwinkel ook, met alles voor Nederlanders en toeristen, van catalogi tot kinderboeken. Ook Het grote Rijksmuseum voorleesboek zit vast in ons assortiment. Dat is, ondanks de wat ongeïnspireerde titel ideaal ter voorbereiding of voor thuisblijvers (lees ook 'Het Rijksmuseum voor thuisblijvers' uit 2013, toen onze boekhandel daar opende) met kinderen: 25 kinderboekenschrijvers van naam, waaronder persoonlijke favorieten als Sjoerd Kuyper, Imme Dros en Joke van Leeuwen lieten zich voor een kort verhaal inspireren door een schilderij uit het Rijks. Dat werkt geweldig goed.

Een vertrouwd verhaal is dat van Sjoerd Kuypers Robin (lees De grote Robin en Lang leve Robin, favoriet bij onze vijfjarige destijds), die door opa naar De Nachtwacht wordt meegenomen, aanwijst waar oma staat ('Zie je hoe verliefd ze naar me kijkt?') en heel soepel lessen over licht en beweging geeft, en de belangrijkste kunstkijkles: '"Heel goed kijken," zegt opa. "Tot je niets anders ziet dan het schilderij. Dan is het net alsof je in het schilderij bent."'

Maar wie zich door de schilderijen laat leiden (dat werkt voor zes- en achtjarigen heel goed) komt ook bij Jan Steens Het Sint-Nicolaasfeest (in het verhaal van Vivian den Hollander spelen Jan Steen zelf, zijn stoute zoon en de roe een rol) en Isaac Israels Ezeltje rijden langs het strand (Pieter Feller geeft de ezeltjes zelf een stem). Joke van Leeuwen portretteerde in woorden Breitners Meisje in witte kimono ('"Doe maar net of je dwars door de muur kijkt," zegt hij. "Tot in Japan."') en Imme Dros schreef de brief die Vermeers Brieflezende vrouw leest ('Lieve mama, Wanneer mag ik naar huis? Ik wil naar huis.'). Een mooie oefening in kijken naar kunst en je fantasie laten werken en dan - als je weer naar het museum kan, de details op te zoeken (de roe! het meisje!).

Daan Stoffelsen is webboekverkoper bij Athenaeum Boekhandel, recensent en hoofdredacteur van De Revisor.