Recensie: Een grote ode aan de liefde en het leven

12 december 2019 , door Marieke de Geus
| |

Daan Remmerts de Vries maakt boeken voor kinderen en voor volwassenen. Hij schrijft, hij illustreert, én hij schildert. Boekverkoper Marieke de Geus is een groot bewonderaar van Remmerts de Vries en maakte een prachtige etalage bij Boekhandel het Martyrium ter gelegenheid van zijn nieuwe boek Liefde, je kunt me vinden bij de rivier. Dit bijzondere boek geeft een intiem, poëtisch overzicht van zijn schilderijen en tegelijkertijd van zijn leven. Een boekverkopersbespreking.

Liefde, je kunt me vinden bij de rivier is een weerspiegeling van de gedachtewereld van de schilder. Via zijn schilderijen en teksten ontdek je hoe Daan Remmerts de Vries naar het leven kijkt. Liefde staat centraal in het boek: voor zijn ouders, voor zijn relaties, voor zijn dochter Lynn, maar ook voor dieren, en voor de reizen die hij maakte.

Uit: Daan Remmerts de Vries, Liefde, je kunt me vinden bij de rivier

Het buitenhuisje van zijn ouders in Bergum, in Friesland, dat Remmerts De Vries vaak schilderde, neemt een bijzondere plek in in zijn leven. Lezers van De nadagen (geschreven onder zijn pseudoniem A.N. Ryst) zullen het huisje herkennen. Remmerts De Vries heeft veel tijd met zijn ouders in het huisje doorgebracht. Daar leerde hij door de rust en de stilte echt goed kijken. Hij legt graag dingen vast. ‘Ik kan het maar moeilijk hebben dat alles en iedereen voorbijgaat. We verliezen zoveel, dat is ergens onuitstaanbaar,’ vindt hij. ‘Daarom probeer ik gedenkwaardige momenten vast te leggen, om de vloeibare tijd als het ware te bevriezen.’

De poëtische, persoonlijke teksten bij de schilderijen voeren je mee in zijn melancholische, liefdevolle kijk op het leven. Liefde, je kunt me vinden bij de rivier is dan ook niet alleen een overzicht van Daan Remmerts de Vries’ schilderijen, maar ook een grote ode aan de liefde en het leven.

Marieke de Geus is boekverkoper bij boekhandel het Martyrium.

N.B. In Museum De Buitenplaats worden momenteel 175 kunstwerken getoond in de gelijknamige expositie Daan Remmerts de Vries. ‘Liefde, je kunt me vinden bij de rivier’. Tekeningen, collages en schilderijen. De expositie is nog t/m 12 januari 2020 te bezoeken. Bekijk hier een kort fragment waarin Daan Remmerts de Vries vertelt over zijn schilderijen.

De etalage met het boek en drie schilderijen is de hele maand december te bewonderen bij Boekhandel het Martyrium.

De etalage bij het Martyrium met Remmerts de Vries' boek