Recensie: Een reis door een wereld onder water

10 januari 2018 , door Bruno Beeke
| |

Het Boek van Stof is vooral spannend. Het is zelfs een beetje horrorachtig. Maar het is ook een heel mooi boek. Het gaat over een reis door een wereld die onder water staat. Toen ik de nieuwe Philip Pullman kreeg vond ik het er meteen heel mooi uitzien, ik wilde direct beginnen met lezen, omdat het er spannend uitzag en ook een beetje vreemd - je wist niet meteen wat er ging gebeuren. Ik vind dat de omslag niet helemaal past bij het verhaal want het maakt het boek donkerder dan het is. Maar misschien is dat ook wel goed omdat het je wel nieuwsgieriger maakt. De plaatjes boven ieder hoofdstuk waren altijd heel mooi, volgens mij zijn het houtsneden.

Een zuigeling

Het verhaal gaat over een jongen, Malcolm. Hij woont in een herberg en tegenover de herberg staat een nonnenklooster, hij gaat daar vaak heen om te helpen. Op een dag word daar een zuigeling gebracht, ze heet Lyra. En er komen een paar vreemde gasten langs de herberg, een daarvan is Dr. Hannah Relf, en zij is een geheime spion die Malcolm zal helpen bij zijn reis.

Ook ontmoet hij de vader van Lyra, Malcolm helpt hem en leent zijn kano uit. Als hij hem terugkrijgt hoort hij dat er een overstroming komt, hij pakt een paar spullen in maar niet veel, alleen maar 'voor het geval dat'. Op de nacht dat de rivier overstroomt is hij buitenshuis en hij kan niet naar binnen, hij redt Lyra en samen met een meisje stapt hij de boot in, ze slaan op de vlucht omdat mensen Lyra willen vermoorden. Hun doel is Londen waar de vader van Lyra woont. Ze worden opgejaagd en beleven veel avonturen op hun reis. Of ze in Londen komen is maar de vraag….

Een voorloper

Het verhaal is heel realistisch en alles leek heel logisch ook als iets niet echt was, klopte het gewoon, ik bedoel: je wist zeker dat het waar was, zo goed is het geschreven. Ook de personages deden zoals veel mensen doen alleen was Malcolm soms wel te eerlijk naar anderen toe.

Ik las het boek best snel uit ook al betekende dat vaak lezen tot middernacht, maar dat was zeker de moeite waard. Omdat ieder hoofdstuk spannend eindigde en dan wilde ik het volgende hoofdstuk ook lezen.

Het boek lijkt niet op een ander boek, het is zo'n bijzonder verhaal dat ik geen een boek kan bedenken dat er op lijkt. Wel is het geschreven in de zelfde wereld als de wereld van het gouden kompas en de andere boeken van de Noorderlicht-trilogie. Dit verhaal speelt zich af in de tijd voor de trilogie het is dus geen vervolg maar een voorloper. Omdat het een voorloper is zijn er dus ook dæmons en het Magisterium bestaat al, maar de personages zijn anders. Je hoeft de trilogie niet per se eerst te hebben gelezen als je dit boek wilt lezen.

Selfie Bruno Bruno Beeke houdt van lezen en waterpolo. Hij wil naar het gymnasium omdat hij dan nog meer verhalen kan gaan lezen.