Prijzennieuws: Libris Literatuurprijs, Gouden Boekenuil en Opzij Literatuurprijs

08 mei 2012
| | | | | | |

A.F.Th. van der Heijden krijgt voor zijn 'requiemroman' Tonio de Libris Literatuurprijs 2012 uitgereikt. Maandagavond werd dat tijdens een uitzending van Nieuwsuur bekendgemaakt. Zaterdag 5 mei werd de Gouden Boekenuil toegekend aan David Pefko voor zijn roman Het voorseizoen. Naast de prijs van de vakjury wordt er ook elk jaar door een lezersjury een prijs uitgereikt. Deze gaat dit keer naar Stephan Enter voor zijn boek Grip. Dit weekeind viel ook Hanna Bervoets in de prijzen, zij won de Opzij Literatuurprijs 2012 voor haar roman Lieve Celine.

A.F.Th. van der Heijden krijgt voor zijn 'requiemroman' Tonio de Libris Literatuurprijs 2012 uitgereikt. Maandagavond werd dat tijdens een uitzending van Nieuwsuur bekendgemaakt. Zaterdag 5 mei werd de Gouden Boekenuil toegekend aan David Pefko voor zijn roman Het voorseizoen. Naast de prijs van de vakjury wordt er ook elk jaar door een lezersjury een prijs uitgereikt. Deze gaat dit keer naar Stephan Enter voor zijn boek Grip. Dit weekeind viel ook Hanna Bervoets in de prijzen, zij won de Opzij Literatuurprijs 2012 voor haar roman Lieve Celine.

A.F.Th. van der Heijden schreef met Tonio een requiem voor zijn zoon die twee jaar geleden door een noodlottig ongeval is omgekomen. Het boek was vooraf al als grote favoriet bestempeld. De jury onder leiding van Robbert Dijkgraaf roemt de ongeëvenaarde veelstemmigheid ervan:

'Alle registers die bij dood en rouw horen worden op superieure wijze bespeeld: van aankondiging en verzoening tot ontkenning; van woede en verzet tot aanvaarding. In het slotkoor van deze symfonie van de dood klinkt zelfs hoop, hoe genadeloos dat in het licht van de voorafgaande gebeurtenissen ook lijkt.'

Aan de prijs is een bedrag verbonden van 50.000 euro. A.F.Th. van der Heijden was niet aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen; sinds het overlijden van zijn zoon treedt hij nauwelijks meer op voor publiek. Andere genomineerden waren Jeroen Brouwers (Bittere bloemen), Miquel Bulnes (Het bloed in onze aderen), Jan van Loy (Ik, Hollywood), Jan van Mersbergen (Naar de overkant van de nacht) en Ivo Victoria (Gelukkig zijn we machteloos). In 2011 won Yves Petry de prijs en in 2010 Bernard Dewulf. 

De vakjury van de Gouden Boekenuil (bestaande uit Phara de Aguirre, Wim Brands, Elsbeth Etty, Marc Reynebeau, Roderik Six en Frederick Vandromme) zegt het volgende over Pefko's Het voorseizoen: 'Het hoofdpersonage van het bekroonde boek is een eenzame dwaalgast maar ook een kwetsbare mens van vlees en bloed die verstrikt raakt in een web van gebeurtenissen. De mens rijdt rondjes, geraakt niet waar hij zou willen zijn. Met zin voor detail, met gevoel voor ritme en met ruimte voor slapstick creëert de auteur een leven dat we niet willen leiden, een mens die we niet willen zijn maar toch pijnlijk herkenbaar. Het boek is een genadeloze analyse van de tijdsgeest, ijzingwekkend spannend en vlijmscherp neergezet in een zinderende stijl.' (Zie ook de voorpublicatie van dit boek in onze Nacht)

Over de Stephan Enters Grip zegt de lezersjury: 'De winnaar van de Prijs van de Lezersjury schetst het psychologische portret van mensen die de vriendschapspuzzel opnieuw proberen te leggen. Het klassieke, maar melodieus gecomponeerde verhaal laat zich lezen in poëtische, meanderende zinnen. Onze winnaar is een grootse taalvirtuoos. Je voelt je meedeinen op de cadans van een trein terwijl schitterend beschreven vergezichten de herinneringen aan vroeger stuk voor stuk op hun plaats laten vallen. Wie eerder gemaakte keuzes in het eigen leven in een ander daglicht wil plaatsen, moet volgens de Lezersjury deze roman lezen, en vooral ook herlezen. Want daar vraagt het boek om. Kortom, een meesterlijke roman.' (Zie ook de voorpublicatie van dit boek in onze Nacht en onze eigen bespreking)

De jury van de Opzij Literatuurprijs schrijft in haar rapport over Lieve Celine: ‘Bervoets levert een zeer complete, gave roman af. Stijl, plot, toon: alles stelt ze in dienst van haar verhaal en in dienst van haar hoofdpersonage, dat ze volkomen serieus neemt - zonder aan humor in te boeten. Schijnbaar achteloos werkt de auteur naar een drama van formaat toe, dat in je hoofd blijft knetteren.’

pro-mbooks1 : athenaeum