Intimiteit, de stille uitdaging: Philipp Blom op de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam

01 februari 2024
|

Kom naar het Muziekgebouw op 1 februari om 11.30 in de Grote Zaal voor de keynote speech van Philipp Blom op de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam: Intimiteit, de stille uitdaging,

Voertaal Engels, toegang gratis, graag aanmelden via deze link.

De Strijkkwartet Biënnale Amsterdam

Van 27 januari t/m 3 februari vindt de vierde editie van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam plaats in het Muziekgebouw en Bimhuis. Acht dagen lang vieren muziekliefhebbers van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat de schoonheid, veelzijdigheid en kracht van het strijkkwartet. De line-up telt vijfentwintig strijkkwartetten en brengt musici en muziek uit alle windstreken bij elkaar. Gevestigde kwartetten en de jonge garde treden aan met klassiek repertoire en hedendaags werk in eigenzinnige programma’s. Lezingen, inleidingen en masterclasses verrijken de festivalbeleving.

Philipp Blom

Historicus, filosoof en journalist Philipp Blom zal op de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam aanwezig zijn als keynote speaker. In zijn boeken behandelt Blom grote culturele en maatschappelijke kwesties, een aantal van zijn publicaties is in het Nederlands vertaald. In 2018 verzorgde hij de openingstoespraak van de Salzburger Festspiele, in boekvorm verschenen als Het grote wereldtoneel, over de kracht van verbeelding in crisistijd. Als fervent kamermuziekspeler beschreef hij de zoektocht naar de bouwer van zijn viool, Italiaanse reis, ‘een geschiedenis van vakmanschap en arbeidsmigratie, van houtsoorten en de definitie van klank, en van Venetië als de hoofdstad van de achttiende-eeuwse muziek’.



Philipp Blom woont en werkt in Wenen, de stad van de grote klassieke componisten Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Als spreker in Amsterdam, tijdens de Strijkkwartet Biënnale, neemt hij de intimiteit van kamermuziek onder de loep, en ook wat echt goed luisteren betekent.

Philipp Blom:

‘Kamermuziek is het tegendeel van wat wij tijdens de klimaatcrisis ervaren in onze mediamaatschappij. Ze schept momenten van stilte, van concentratie op een minimum van stemmen, op een microkosmos. Deze kostbare concentratie biedt een existentieel vermogen de tijd opnieuw te zien, troost te vinden, vorm in een vormloze oceaan van ervaringen. Maar echt luisteren blijft een risico, omdat je je eigen kwetsbaarheid moet toelaten. Dat maakt luisteren en deelnemen bijna tot zoiets als een filosofisch principe.’

pro-mbooks1 : athenaeum